Viktigt med rätt kunskap

Att bli en löpare är inget som sker över natten. Det är något som sker över tid och kräver en hel del träning och kunskap. Det handlar mycket om tekniker när man springer, detta för att slippa eventuella skador. Men det är också ett måste att kunna sin hemläxa vad som gäller med mat och näring. Att köpa snygga träningskläder brukar inte speciellt många ha stora problem med, förutom skorna. Låt oss plocka isär varje del av löpningen och räta ut några frågetecken.

kvinna joggar Det är dags att starta löpträningen och helt beroende på tidigare erfarenheter så ser det olika ut för alla. Den vane löparen som kanske tagit paus i ett år, mer eller mindre återkommer till sin tidiga löparform och har inte så stora bekymmer. Är man dock helt grön och saknar helt kunskap om löpning sedan tidigare så är det smart att läsa på, lära känna sin kropp och därefter starta långsamt. Att träna löpning är helt klart något som tar tid och måste skyndas långsamt för att inte dra på sig skador, skador som gör att man inte får springa alls igen.

Från bra recept till sprinter

Börja med att kombinera bra recept för goda, näringsrika och kalorifyllda maträtter. Se till att inte gå på för lite energi, kraften försvinner då direkt och du får inte ut din fulla kapacitet. Satsa på långsamma kolhydrater som start på morgonen, bege dig ut och börja med intervaller, efter träningen fyller du på med protein, såsom äggrätter och liknande. Mellan träningarna äter du som vanligt, men glöm inte att fylla på med extra mellanmål de dagar du ska pressa dig hårt. Vikten av bra skor är tillräckligt viktigt för att påminnas om flera gånger, dämpningen avgörs av hur din hålfot ser ut. Läs på om skorna innan och om du är osäker så finns det löptekniker att besöka.